Socialinis ir emocinis ugdymas (toliau – SEU) mokslinėje ir praktinėje literatūroje tyrinėjamas, analizuojamas, kaip labai praktiškas, paprastas ugdymas, kurio tikslas sudaryti palankias vaiko augimui, brandai ir tobulėjimui, sąlygas. Šios sukurtos palankios vystymuisi sąlygos turi sudaryti prielaidą vaiko sėkmei mokykloje ir gyvenime. Yra daug įrodymų, kad stiprinamos vaikų socialinės ir emocinės kompetencijos padeda išvengti krizių, stiprina atsparumą, didina profesinio, socialinio ir asmeninio sėkmingo ir pilnaverčio gyvenimo galimybes.
Šiame straipsnyje apibendriname SEU įgyvendinimą Klaipėdos rajone, kuris apima laikotarpį nuo 2007 metų iki 2021 metų rudens. Nuoseklus darbas padėjo pasiekti daug gerų rezultatų: mokyklose sukurtos saugios mokymosi aplinkos, nuosekliai stiprėjo vaikų socialiniai ir emociniai įgūdžiai, mažėjo patyčių, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimas, gerėjo mokymosi pasiekimai ir kt. Tačiau ištikusios pandemijos neigiamos pasekmės neaplenkė ir Klaipėdos rajono mokyklų mokinių. Nuo 2021 metų rugsėjo stebime suprastėjusius vaikų socialinius ir emocinius įgūdžius, todėl dar kartą turėjome galimybę įsitikinti, kad nuoseklus SEU ypač svarbus kaip niekad, prasmė įgavo naujų atspalvių ir įtikino, kad negalima apsiriboti atsitiktiniais SEU užsiėmimais, arba juo „užsiimti“ tada, kai „lieka laiko“. Jis turi vykti nuosekliai ir reguliariai.
Klaipėdos rajono SEU plėtojimo istorijos apžvalga. 2007 m. Klaipėdos rajono Švietimo centras kartu su Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Sveikatos apsaugos skyriumi atliko anketinę apklausą apie žalingų įpročių paplitimą rajono mokyklose ir pateikė situacijos analizę. Buvo nutarta Klaipėdos rajono mokykloms pasiūlyti diegti SEU programą LIONS QUEST „Paauglystės kryžkelės”. 2008 m. pradedama diegti LIONS QUEST programa „Paauglystės kryžkelės“ Priekulės I. Simonaitytės gimnazijoje, Gargždų „Kranto“, Dituvos ir Vėžaičių pagrindinėse mokyklose. Nuo 2009 metų pamažu į „Paauglystės kryžkelės“ programos diegimą įsitraukė beveik visos mokyklos, o jau dirbančios mokyklos, stiprino savo komandas, siųsdamos mokytojus dalyvauti 3 dienų seminaruose.
2013–2014 m. rajono mokyklose pradedama diegti LIONS QUEST programa „Raktai į sėkmę“. Programos diegimas remiamas LIONS Clubs International fondo. Visi rajono 9–12 (I–II g.) klasių mokytojai dalyvavo mokymuose ir pasiruošė dirbti su programa.
2015–2016 m. mokyklos pradeda ruoštis diegti LIONS QUEST „Laikas kartu” programą. Mokymuose dalyvavo beveik visi priešmokyklinio / pradinio ugdymo mokytojai.
Šiuo metu Klaipėdos r. mokyklose LIONS QUEST mokymuose dalyvavo 95 proc. mokytojų, Kiekvienais metais Klaipėdos r. savivaldybė finansuoja LIONS QUEST mokymus, kuriuose dalyvauja naujai Klaipėdos rajono mokyklose pradėję dirbti mokytojai.
SEU mokykloje ir LIONS QUEST programų pastiprinimui 2011 m. visų rajono mokyklų vadovai dalyvavo „Nuoseklus SEU plėtojimo mokykloje įgyvendinimas“ mokymuose, kurių metu mokėsi dirbti ir naudotis CASEL vadovu ir priemonių rinkiniu (2006). 2013 m. papildomai priešmokyklinio, pradinio bei 5–6 klasių mokytojai, specialistai, vadovai dalyvavo Det er Mitt Valg „Smurto ir seksualinės prievartos prieš vaikus prevencijos programa” mokymuose.
Taigi, nuo 2008 metų į nuoseklų LIONS QUEST programų diegimą įsitraukė visos Klaipėdos rajono mokyklos ir LIONS QUEST programose dalyvauja 90,6 proc. mokinių.
2020 metai lėmė SEU įsitvirtinimą rajono mokyklose. Metų pradžioje 10 rajono mokyklų vadovų ir pedagogų turėjo galimybę dalyvauti Suzane Keister, SEU programų įgyvendinimo ekspertės iš JAV, mokymuose apie 5 įsitraukusio mokymo metmenis, kurio pagrindas –SEU . 12-oje rajono mokyklų sudarytos ir parengtos veikti SEU tvarumo konsultantų komandos. Jų misija – teikti pagalbą mokytojams ir taikyti SEU integravimo įrankius visoje mokykloje.
2020 m. rugsėjo 6 d. įsteigtas Rajono socialinio ir emocinio ugdymo metodinis būrelis, jungiantis rajono mokyklų SEU tvarumo komandas, kuriam vadovauja Loreta Kaltauskienė, LIONS QUEST programų instruktorė. Metodinis būrelis vienija visų rajono mokyklų SEU tvarumo komandų koordinatorius. Parengtas šio metodinio būrelio veiklos planas, pagal kurį vykdomi bendri metodiniai pasitarimai ir renginiai:
SEU komandos praktinė-kūrybinė-patyriminė vasaros stovykla „Nuo poreikių-vertybių iki pozityvių santykių“; respublikinė konferencija „Pozityvių santykių ugdymo galimybės ir plėtojimas klasėje, bendruomenėje, šeimoje"; metodiniai užsiėmimai „Mokinio asmeninė ūgtis. Asmenybės tikslų ir ūgties dienoraštis“; gerosios patirties sklaidos renginiai, kuriuose SEU komandos dalijasi praktiniais veiklos pavyzdžiais. SEU metodinių būrelių pasitarimuose aptariama patirtis, kaip mokyklose pritaikomi SEU integravimo visoje mokykloje įrankiai. Mokyklų SEU koordinatoriai susidaro savo veiklos planus ir vykdo jų įgyvendinimo stebėseną. SEU integravimas į mokyklos gyvenimą tampa mokyklos veiklos kultūros dalimi. Metodinio būrelio veiklos padeda užtikrinti SEU tęstinumą ir tobulinimą rajono mokyklose.
Klaipėdos r. SEU bendruomenė taip pat aktyviai dalyvauja švietimo politikos formavimo procesuose: prisidėjo rengiant Socialinio ir emocinio ugdymo koncepciją, kuri tapo „Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programos, skirtos mokinių socialinėms ir emocinėms kompetencijoms ugdyti, Įgyvendinimo tvarkos aprašas“ pagrindu.
2019 m. metų pabaigoje SEU strateginio planavimo darbo grupė parengė ir išsiuntė raštą „Dėl XVIII vyriausybės programos įgyvendinimo priemonių plano sveikatos ir švietimo sritims rengimo“ Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir mokslo ir Sveikatos reikalų komitetų bei Priklausomybių prevencijos ir Savižudybių ir smurto prevencijos komisijų nariams, kuriame pasidalinta Klaipėdos rajono SEU diegimo mokyklose patirtimi ir pateikti siūlymai XVIII Vyriausybės Programos įgyvendinimo priemonių planui.
2021–2022 m. toliau tobulinama mokytojų kvalifikacija diegiant SEU programas – 90 proc. rajono mokytojų yra pasirengę diegti SEU programas. Vykdomos kontaktinės ir nuotolinės konsultacijos „Socialinio ir emocinio ugdymo programų integravimo mokykloje užtikrinimas“. Organizuoti mokymai „Vaiko gerovės komisijos veikla įtraukiojo švietimo kontekste“ rajono mokyklų vaiko gerovės komisijos nariams ir tęstiniai mokymai „Švietimo pagalba netinkamai besielgiantiems mokiniams“, kuriuose dalyvavo rajono mokyklų vadovai, pedagogai ir švietimo pagalbos specialistai bei mokyklų komandos. Pradėti paskaitų nuotolinių ir kontaktinių ciklai tėvų emocinio intelekto auginimui.
Kitos rajono iniciatyvos, sustiprinusios SEU:
2014 m. birželio 19 d. įsteigiama Strateginė SEU programų įgyvendinimo darbo grupė ir pasirašytas savivaldybėje memorandumas „Mums rūpi kiekvienas vaikas”. Memorandumą pasirašė Klaipėdos rajono politikai, mokyklų vadovai, socialiniai partneriai. Pagrindinė memorandumo idėja – sutarti, kad ugdyti socialines ir emocines vaikų kompetencijas svarbu, tad buvo reikalingas įsipareigojimas tai daryti. Pasirašiusieji sutarė:
1. SEU sistema, skirta nuosekliam mokinių socialinės ir emocinės kompetencijos ugdymui, profesiniam veiklinimui, skatina kūrybiškumą, empatiją, savanorystę ir mokymąsi tarnaujant bendruomenei.
2. Mokytojų kvalifikacijos tobulinimui, susijusiam su SEU programų ir mokymo metodų naudojimu, sudaromos prioritetinės sąlygos.
3. Į SEU įtraukiami ne tik mokyklos, bet ir vietos bendruomenės nariai ir kt.
4. Siekdami mokinių sėkmės mokykloje ir gyvenime, sudarome galimybes mokinių SEU poreikių tenkinimui ir skiriame ne mažiau kaip vieną savaitinę valandą nuosekliems SEU užsiėmimams.
2015 m. rudenį pradėtas socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymo stebėsenos tyrimas.
Dabartinės politikos sąlygos stiprinti SE kompetencijas rajono mokyklose:
- SEU įtrauktas į Klaipėdos rajono Strateginį planą 2009–2020 m.;
- SEU mokytojų kvalifikacijos tobulinimas finansuojamas savivaldybės lėšomis;
- Veikia vaiko gerovės komisijos ir pagalbos vaikui specialistų komandos ugdymo įstaigose, tinkama jų kvalifikacija, turimos kompetencijos nuolat tobulinamos;
- Įsteigta ir dirba Pedagoginė psichologinė tarnyba, Švietimo centras, Visuomenės sveikatos biuras, Socialinių paslaugų centrai, NVO, Rajono savivaldybės Sveikatos ir Vaiko teisių apsaugos skyriai;
- Nuo 2020 metų pradėta rūpintis, kad visose mokyklose būtų ruošiami SEU konsultantai.
SEU programų mokykloje sėkmės įgyvendinimo veiksniai – pozityvi mokyklos administracijos nuostata, motyvuoti mokytojai, tikslus programos suvokimas, įtraukti mokinių tėvai, mokyklos personalas ir bendruomenė, nuolat formuojami mokinių teigiami įgūdžiai ir požiūris į gyvenimo reiškinius.
Klaipėdos rajono savivaldybės SEU modelio vizija – efektyviai veikianti socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymo sistema Klaipėdos rajono savivaldybės mokyklose, kuri yra orientuota į sąmoningos asmenybės ugdymą, įtraukianti visas mokyklų bendruomenių grupes, apimanti mokinių veiklas plačiame socialinių partnerių tinkle, gerai žinoma rajono bendruomenei ir turinti aiškius veiklos vertinimo ir valdymo instrumentus.
Klaipėdos rajonas, pradėjęs SEU plėtojimą mokyklose 2008 metais – 2021 metais, džiaugiasi pasiektais rezultatais.
Kaip SEU sėkmės veiksnius Klaipėdos rajono švietimo sistemoje įvardijame:
- Tarpinstitucinis švietimo, sveikatos, vaiko teisių apsaugos, socialinių paslaugų, policijos, politikų bendradarbiavimas.
- Planuojami ir skiriami finansai SEU įgyvendinimui.
- Žmonių iniciatyvumas ir tikėjimas, kad tai svarbu.
- Bendruomenės ir mokyklų vadovų susitarimai ir požiūris į SEU.
- Nuoseklus darbas.
- Vykdoma nuolatinė stebėsena.
Apibendrindami norėtume pasidalyti Klaipėdos rajono mokyklos bendruomenių, politikų 2014 metais pasirašyto memorandumo žodžiais, kurie išlieka aktualūs ir 2023 metais:
Mes tikime, kad:
- Socialinės ir emocinės kompetencijos yra jaunų žmonių sėkmės pamatas ne tik mokykloje, bet ir tolimesnėje veikloje, siekiant būti produktyviais darbuotojais bei aktyviais piliečiais.
- SEU įgūdžiai yra lavinami nuosekliai per tam skirtas pamokas bei užsiėmimus įvairių tipų bendrojo ugdymo mokyklose, siekiančiose visuminio mokinių ugdymo, ir tinka kiekvienam vaikui.
- Mokiniai turi ne tik žinoti, bet ir gebėti konstruktyviai veikti ištikus nesėkmei, produktyviai dirbti su kitais, bendrauti ir bendradarbiauti sprendžiant problemas, planuoti savo profesinę karjerą.
- SEU skatina motyvaciją mokytis, didina atsakomybės jausmą ir įsipareigojimus mokyklai, gerina lankomumą. Mokiniai daugiau laiko skiria pamokų ruošai, gerėja jų mokymosi, pasiekimų patikrinimų ir egzaminų rezultatai, sėkmingiau baigia pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas.
- SEU mažina mokinių probleminį elgesį, patyčias, smurtinius nusikaltimus, alkoholinių gėrimų, tabako ir psichotropinių medžiagų vartojimą, gerina mokinių sveikatą.
6. Pozityvūs pokyčiai yra būdingi mokiniams, kurie dalyvauja SEU veiklose.
Tikimės, kad ši patirtis padrąsins ir kitus imtis nuoseklių žingsnių, įgyvendinant mokyklose SEU nuosekliai ir tvariai.
Ramutė Sirutienė, Socialinio emocinio ugdymo konsultantė